Billigt mobilabonnement

Et mobilabonnement skal forstås som en serviceydelse af teleselskaberne. Et mobilabonnement giver en fast abonnementsløsning til mobiltelefoner. Heri indgår der X antal GB data, X timers taletid, ofte fri SMS/MMS, og valgfrit med mere.

At vælge den billigste og rette løsning til din virksomhed blandt de mange udbydere i landet, kan virke overvældende og uoverskueligt.

Odeno viser hvordan Hoodheroes fungerer
Odenos flow

Hvad er den nemmeste og smarteste måde for dig at gøre dette på?

I artiklen vil vi kigge på følgende:

  • Find din virksomheds nuværende forbrug
  • Find det billigste og bedste abonnement til din virksomhed
  • Simplificer hele søgeprocessen

For at opnå den mest optimale løsning for din virksomhed skal du bruge lidt tid på forarbejdet. Lav din research, spar virksomheden penge og glæd dig på lang sigt.

Hård konkurrence

I dag er det danske marked for mobilabonnementer præget af hård konkurrence. Med en bred vifte af valgmuligheder udbydes der også store forskelle i priser og tjenester.

Teleselskaberne presser gerne hinanden på prisen, og det kan godt komme til din fordel. Det forbedrer din virksomheds chancer for at finde god og billig erhvervstelefoni.

Der er rift om jer, og I kan derfor også spare penge ved at forny eller skifte abonnement med jævne mellemrum. Hold øje med markedet med et anbefalet interval på omkring 6 måneder.

Hoodheroes sammen med Odenos robot

Virksomhedens nuværende forbrug

Først og fremmest bør du kigge på virksomhedens nuværende forbrug ved at gennemgå tidligere telefonregninger. Hvis ikke virksomheden får tilsendt månedlige oversigter, kan du gå ind på udbyderens hjemmeside og logge ind. Her kan du under ’Mit forbrug’ eller ’Selvbetjening’ aflæse og gennemse dit forbrug.
Dan et overblik over hvor meget taletid der bliver brugt, hvor mange SMS-beskeder der bliver sendt samt hvor meget data der bliver brugt i virksomheden.

Data’en

På denne måde vil du være i stand til at justere og vælge de løsninger, som I har brug for. Mange forbrugere vil hellere have en større mængde mobildata fremfor ubegrænset taletid. I dag er det de sociale medier som i høj grad forbinder næsten alle mobildatabrugere. Dette betyder, at det meste af kommunikationen sker på alle slags sociale medieplatforme. Dette gælder særdeles også for en virksomhedsansat.

Igen, tænk over hvad virksomhedens ansatte bruger og har brug for, før I forpligter jer. Overvej sædvanlige aktiviteter som e-mail, web browsing mm., før I bliver tilknyttet en ny løsning. Det valgte abonnement skal altid inkludere brugbare og basale behov uden dyre og overflødige supplementer.

Hvorfor er det vigtigt at kende sit forbrug?

Ved mange abonnementer har udbyderne fastsat et forbrug, som du skal holde dig indenfor. Dette gælder både hvad angår dit data, men også i henhold til taletid.
Bruger du fx mere data end det du har i dit abonnement, kan din hastighed i mange tilfælde blive sat ned. Nogle teleselskaber tilbyder dog køb af mere data, og sender en regning for det data, som er blevet brugt udover den fastsatte ramme.
Når den inkluderede taletid er opbrugt, betaler man herefter som regel 1 kr. pr. minut for taletid. Hvis du ikke er opmærksom på dit forbrug, kan det altså blive dyrt for dig. Derfor er det bl.a. vigtigt at kende sit forbrug inden man binder sig til et mobilabonnement.

Odeno strømligner dine faktura

Find jeres billige mobilabonnement

Med et kendskab til jeres reelle forbrug, kan du nemmere kigge efter de rette og billigste løsninger. Hvis virksomheden allerede har overblik over størrelsen af dataforbruget, kan du herefter søge efter de forskellige netværksudbydere.

Find ud af hvem af netværksudbyderne der geografisk set dækker netop jeres område bedst. Dette vil kunne guide dig og filtrere ned til den eller de mest relevante teleselskaber. Du kan herefter gennemgå relevante overvejelser i overensstemmelse med netop jeres behov.

Netværkerne i Danmark

I Danmark har vi tre forskellige netværksudbyder, TDC, 3 og TT-netværket (Telia og Telenor).  Her lejer de resterende mobilselskaber sig ind hos ét af de tre udbydere. Alle tre dækker stort set hele Danmark, men én udbyder kan dog have bedre dækning et sted end den anden udbyder. Dette kan have betydning for jer som virksomhed.

Du kan læse mere om netværksudbyderne i Artiklen Link til Bertins artikel. Her kan du bl.a. finde en oversigt over graden af netværkssignal for TCD, 3 og TT-netværket.

 

Er de månedlige omkostninger fordelagtige for virksomheden, eller bør virksomheden overveje de andre teleselskaber?

Et andet væsentligt aspekt er, at du bør tage abonnementsomkostningerne i betragtning. Du skal vide kontraktens længde og hvad der står i abonnementsordningen.

Hvor lang er bindingsperioden?

Odeno logo 3 transparent

Hvis jeres virksomhed hyppigt skifter abonnement, er det relevant at se om det nye abonnement har en bindingsperiode. Nogle mobilselskaber opererer fx med bindingsperioder på 6 måneder. Det betyder, at du først efter 6 måneder kan skifte abonnement igen.

Er der et oprettelsesgebyr? Visse mobilselskaber har oprettelsesgebyrer, og derfor er det en god ide at tjekke op på.

Bemærk at det kan være bedst at se på alle tilgængelige mobilselskaber, før I træffer jeres endelige valg. På denne måde kan du skabe overblik over, hvilke løsninger der passer bedst til netop jeres virksomhed.

Telekonsulenter

Odeno logo 5 transparent

En alternativ løsning på din søgeproces kan være telekonsulenter, som indhenter tilbud fra samtlige mobilselskaber på vegne af dig. Dette vil dog være en ekstra omkostning for virksomheden i penge, men overvejende også i tid.

Endvidere kan du overveje hvor meget hands-on du selv vil være inde over I din søgeproces? For med en telekonsulent vil dette gøre en forskel.

Sammenligningstjenester

Odeno logo 1 transparent

En anden type løsning som kan virke mere overskueligt for nogle, er brug af sammenligningstjenester på internettet.

Her kan du også danne dig et overblik over de forskellige teleselskaber og deres mobilabonnementer. Som oftest skal man markere visse kriterier, hvoraf søgningen herefter kan gennemføres. Sammenligningstjenester henvender sig ofte til privatkunder hvilket i dette tilfælde vil være en ulempe. Det ville kræve flere søgninger for en virksomhed, da der er tale om X antal mobiler med X antal forbrugsmønstrer.

De søgte tilbud ville ikke oplyses som erhvervsabonnementer, og derfor ville virksomheden yderligere skulle kontakte teleselskabet for at behandle dette. Naturligvis med afsæt i de søgte privatabonnementer, som vækkede den første interesse hos virksomheden.

På dette grundlag må du derfor overveje, om dette vil forekomme mere overskueligt for din søgningsproces eller ej.

Hvorfor er det ikke ens for alle?

Ikke alle ansatte har samme forbrug, derfor varierer det fra person til person, hvad du skal kigge efter. Mens nogle ansatte bruger en masse data, så er det for andre ansatte ligeså væsentligt at finde billig udlandstelefoni pga. mange udlandsrejser.

Hvis dette er tilfældet, vil ét teleselskab være oplagt for én gruppe af ansatte, mens én anden gruppe skal have mobilabonnementer andetsteds.

På denne måde vil jeres virksomhed opnå det fulde udbytte set på besparelser og forbrugsmønstre.

Hovedregel

Helt generelt bør du altid vælge de billigste mobilabonnementer ud fra forbrug, for at sikre det mest tilpassede ift. behovet.

Der er flere grunde til at spare, end at betale for mere end nødvendigt.

Husk på, der er rift om dig og din virksomhed. Det er derfor meget essentielt at lave din research, så du kan sammenligne og forhandle dig frem til de bedste tilbud.

Odeno simplificerer hele processen

Odeno med alle samarbejdspartnere

Til trods for denne gængse vejledning, kan det stadigvæk forekomme uoverskueligt med X antal mobilabonnementer til X antal ansatte.

Ønsker du at gøre det mere overskueligt og end automatiseret? For så er Odeno nok noget for dig og din virksomhed. I dette afsnit vil Odenos koncept kun kort blive præsenteret. For at læse mere om dem kan du besøge Odeno.dk.

På hjemmesiden kan I finde mere om bl.a. deres markedsovervågningsservice og fakturaservice, som samler alle faktura under én.

Hvad er Odeno?

Odeno er en digital søgemaskine til danske virksomheder, som hurtigt indhenter markedets bedste tilbud på erhvervstelefoni mm. på baggrund af virksomhedens faktura.

Med andre ord skal man blot indsætte virksomhedens faktura eller forbrugsoversigt, for at Odenos system kan markedsscreene relevante tilbud for en. Dette er en omkostningsfri søgeservice, som virksomheder kan benytte sig af.

Så hvordan søger du de bedste og billigste mobilabonnementer til din virksomhed?

Når en virksomhed søger efter nye mobilabonnementer, skal I altså bruge tid på og forstå jeres nuværende forbrug.
Herved kan I søge efter teleudbydere, sammenligne abonnementerne og forhandle jer frem til de bedste og billigste mobilabonnementer.

Hvorfor vælge Odeno - Dashboard